TELEFONUL VÂRSTNICULUI, un serviciu social licențiat de Ministerul Muncii și Solidarității Sociale, este o linie telefonică gratuită și confidențială, destinată vârstnicilor din România. La numărul de telefon 0800 460 001 pot suna vârstnici care au nevoie de informare și consiliere socială, dar și dacă se simt singuri, din pricina izolării sociale foarte răspândite printre persoanele cu vârsta de peste 65 de ani.
Linia telefonică gratuită 0800 460 001 este disponibilă între orele 08.00 si 20.00, de luni până vineri și sâmbăta, între 08:00 și 16:00. Dincolo de ALO, o voce caldă și înțelegătoare oferă un răspuns și o vorbă bună persoanelor în vârstă, care au nevoie de o informație practică sau, pur și simplu, vor să stea de vorbă cu cineva care îi ascultă.
Proiectul, dezvoltat de Fundația Regală Margareta a României, vine ca răspuns la problema îmbătrânirii populației, fenomen în creștere atât la nivel mondial și european, cât și la nivel național. Peste 3,8 milioane de persoane din populația totală a României este reprezentată de persoane cu vârsta de peste 65 ani, conform Institutului Naţional de Statistică.
Pe lângă problemele financiare și cele medicale, categoria de populație cu vârsta de peste 65 ani întâmpină două mari probleme: singurătatea și accesul limitat la informație. Acestea sunt cauzate atât de fenomenele sociale de izolare și discriminare a persoanelor vârstnice, cât și de migrația accentuată din ultimii ani a familiilor tinere. În plus, maladiile moderne, precum cancerul, fac multe victime în rândul populației tinere, lăsând vârstnicii fără copii, rude sau prieteni (grup de suport și sursă de informare) și contribuind la izolarea socială a acestora.
Accesul limitat la informații este cauzat și de incapacitatea vârstnicilor de informare prin mijloace moderne și inadaptarea la societatea comunicațională actuală.
În ce privește problema singurătății, conform unui studiu realizat în 2015 de GFK, la solicitarea Fundația Regală Margareta a României, peste un milion de vârstnici se declară singuri sau afectați de singurătate, ceea ce conduce la efecte dezastruoase asupra sănătății fizice, psihice și a calității vieții acestora.
În luna septembrie 2017, Fundația Regală Margareta a României a lansat TeleClubul Seniorilor, un serviciu complementar serviciului de reapelare periodică al liniei de ajutor Telefonul Vârstnicului. TeleClubul Seniorilor reprezintă o soluție pentru alinarea singurătății vârstnicilor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că vârstnicii nu se pot deplasa. Prin intermediul TeleClubului Seniorilor, vârstnicii au ocazia să socializeze și să discute cu alți vârstnici pe teme de interes comune. Grupul devine, astfel, o punte emoțională și un sprijin moral, sporind sentimentul de încredere și apartenență.